Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3262523
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni

„KARATE NI SENTE NASHI” – Karate nie jest sztuką agresji (Gichin Funakoshi, 1868-1957)

W tym roku zerówki brały udział w Pierwszej Edycji Zajęć Ogólnorozwojowych z Elementami Sztuk Walki - „MALI WSPANIALI - SPORTOWA RODZINA”. Polski Związek Karate Tradycyjnego pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki desygnował instruktorów i… z NAMI trenował tata naszej koleżanki Ali - Pan Jerzy z AKT Niepołomice-Kraków.

Spotykaliśmy się w regularnie raz w tygodniu i trenowaliśmy w „pocie czoła”. Pomimo, że już zakończyliśmy program, tato Ali poświęca nam swój czas. Nadal raz w tygodniu przechodzimy dumnym korowodem na salę gimnastyczną - pozostali najwytrwalsi. Mamy nadzieję, że zdobędziemy BIAŁY PAS …

A co dobrego dla naszych podopiecznych w Karate Tradycyjnym zauważa nasz instruktor:

Symetryczny ruch i aspekt umoralniający jest najogólniej bazą do koncepcji zajęć ruchowych, sprawnościowych z elementami Karate Tradycyjnego. Dopełnieniem tego jest aspekt wychowawczy dla uczniów szkoły jako uzupełnienie lub doskonalenie w tym obszarze. Podstawowym w sensie fizycznym założeniem prowadzenia tych zajęć jest prowadzenieprofilaktyki prozdrowotnej uczniów w szkole dla przeciwdziałania wadom postawy i stóp oraz dla rozwoju psychomotorycznego. Wartością dodaną jest nauka wybranych zagadnień Karate Tradycyjnego, co wpływa na poprawę procesów poznawczych dzieci, zmniejsza nadpobudliwość ruchową, pozwala na odnalezienie mocnych stron ucznia, uczy współpracy w grupie i wzmacnia sferę emocjonalno - społeczną.

Ruch to zdrowie, ale bywa i tak, że ruch u uczniów w szkołach lub po lekcjach oznacza urazy, albowiem okazuje się, że po szkole jedynym zajęciem ruchowym jest klikanie paluszkami w smartfona, konsole do gier czy w klawiaturę komputera. Dlatego powstał zamysł wprowadzenia zajęć ruchowych - sprawnościowych z elementami Karate Tradycyjnego w formie wychowawczej - wszak każdy trening wymaga dostosowania się do etykiety stosownych zachowań na treningu i po treningu. Celem ogólnym jest wzbudzenie potrzeby podejmowania regularnej aktywności fizycznej uczniów oraz przygotowanie ogólnorozwojowe do uprawiania Karate Tradycyjnego lub innych dyscyplin w szacunku dla prowadzących i współćwiczących.

Jedna z podstawowych informacji na treningu dla uczniów w zakresie technik Karate Tradycyjnego to podkreślenie faktu, iż techniki oparte są na prostych prawach fizyki, anatomii i psychologii. Dlatego w fazie początkowej treningi wymagają wielu powtórzeń ćwiczeń oraz szerokiego wachlarza różnorodnych ćwiczeń dla uzyskania sprawności całego ciała co daje możliwości przejścia do wyższego poziomu zaawansowania. Plan jednostek treningowych systematyzuje zakres zajęć, ułatwia naukę uczniom i daje możliwość wprowadzania zmian oraz nowych elementów.

Wskazanie celu dla uczniów czego mogą się nauczyć jeśli będą konsekwentni w treningu daje im motywację do pracy nad sobą w zakresie ćwiczeń mniej lub bardziej trudnych, czasem nużących od ilości powtórzeń. Ponadto następuje proces pracy nad sobą, uczeń rozwija zdolności świadomego organizowania czasu by zdążyć na trening, aby dobrze się zachowywać by nie zostać wykluczonym z treningu. Po pewnym czasie treningu niejednakowo u różnych dzieci z racji wieku i sposobu wychowywania przez rodziców i wpływów z otoczenia obserwuje się z jednej strony większą pewność siebie i poprawę w nauce. Można również zaobserwować zmniejszanie u nich pewnego rodzaju chaotyczności wynikającej z ruchliwości czy też z braku stosowania się do zasad, jak i innych czynników m.in. wpływu zbyt dużej ilości komunikatów elektronicznych z TV, gier, telefonów, smartfonów, tabletów, itp. Dzieci, które mają za sobą solidną dawkę treningu w określonym czasie, systematycznych ćwiczeń, poprawiają swoje zdrowie, stabilizują emocje i zdobywają większą odporność na stres i choroby.

Miłym akcentem są sytuacje, gdy rodzic zauważa pozytywne zmiany w rozwoju psychomotorycznym i w zachowaniu dziecka wynikające bezpośrednio z zasad wyniesionych z sali treningowej. Podobnie pozytywne reakcje od nauczycieli ze szkoły zauważających wpływ treningów na zmiany postaw wielu uczniów.