Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3271826
    • Do końca roku: 243 dni
    • Do wakacji: 50 dni

Koncentracja uwagi – propozycje ćwiczeń

Koncentracją uwagi możemy nazwać umiejętność skupienia się na wykonywanej czynności, bez rozpraszania się pod wpływem innych bodźców. Umiejętność ta jest niezbędna podczas wykonywania różnych świadomych działań. Rozwija się stopniowo w toku życia człowieka.

W dzisiejszych czasach coraz więcej dzieci ma problem z koncentracją uwagi.

Często spotykamy się z tym, że są nadmiernie pobudzone i mają skłonności do stałego rozpraszania się na lekcji. Wykonują kilka rzeczy jednocześnie, przy tym nie kończą rozpoczętych czynności.

Kolejnym objawem jest popełnianie dużej ilości błędów o różnorodnym charakterze

np. błędy ortograficzne, interpunkcyjne, merytoryczne. Dziecko, które ma problem z koncentracją uwagi bardzo szybko się męczy, narzeka na złe samopoczucie, ból głowy, brak siły. Następnym objawem jest zapominanie przed chwilą usłyszanego polecenia, a także trudności w odnalezieniu się w sytuacji zadaniowej.

 

 Warto 2-3 razy w ciągu tygodnia poświęcić czas na gry i zabawy rodzinne,

(właściwie można zastosować do każdego wieku dziecka i rodzica J).

Większość gier rozwija u dzieci różne umiejętności np. czekania na swoją kolej, planowania, przywidywania, stosowania się do umów i obowiązujących reguł, wytrwania do końca gry, radzenia sobie z przegraną.

Drodzy rodzice jako nauczycielki - terapeutki wraz z koleżanką, chciałyśmy przybliżyć Wam zabawy, które z pewnością dobrze znacie, a w dobie Internetu zostały zapomniane.

Poniżej przedstawię kilka propozycji zabaw kształtujących umiejętność koncentracji uwagi.

         

Propozycje ćwiczeń usprawniających koncentrację uwagi:

 Dzięki stosowaniu różnych ćwiczeń, metod oraz technik zapamiętywania, dzieci mogą rozwijać koncentrację uwagi, pamięć oraz wyobraźnię.

Zabawy wprowadzające sekwencje:

  • Pokazujemy dziecku sekwencje ruchów, np. klaśnięcie w kolana, w ręce, nad głową, pod kolanem itp.
  • Głuchy telefon (zadaniem dziecka jest dokładne powtórzenie zdania, które usłyszało)
  • Powtórz numer telefonu (zaczynamy od 3 cyfr, a następnie zwiększamy ilość)
  • Lista zakupów: zabawę zaczynamy mówiąc „idziemy na zakupy i musimy kupić…”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem produkty spożywcze, które są nam potrzebne, powtarzając przy tym już wcześniej wymienione.

Memory:

  • Gra polega na łączeniu w pary i zapamiętywaniu, gdzie ukryte są takie same obrazki.

(Grę można stworzyć samodzielnie za pomocą np. nakrętek z butelek, na których naklejamy po 2 pary takich samych obrazków.)

Różnice:

  • Zadaniem dziecka jest odnalezienie różnic dzielących dwa obrazki.

Można też wyszukiwać różnice w ciągach liczb, liter lub słów.

Można nawet samemu coś narysować na dwóch obrazkach z jakimiś różnicami lub przekalkować (z pewnością, każdy ma takie obrazki w domu).

Podaj kolejność:

  • Za parawanem (koc, zasłona lub duża kartka) w rzędzie układamy kilka przedmiotów (np. piłka, książka, miś, samochód, klocki). Dziecko przygląda się tym przedmiotom i zapamiętuje ich kolejność. Następnie zasłaniamy parawan, a dziecko wymienia wszystkie przedmioty w kolejności.

Pytania do ilustracji:

  • Pokazujemy dziecku obrazek i prosimy, aby mu się uważnie przyglądało. Następnie zakrywamy obrazek i zadajemy dziecku różne pytania.

Powtórz rytm:

  • Wyklaskujemy lub wytypujemy rytm, a dziecko po nas powtarza. W tym ćwiczeniu dodatkowo rozwijamy u dziecka pamięć słuchową.

Co się zmieniło?

  • Rozkładamy przed dzieckiem, w jednej linii, kilka przedmiotów (możemy użyć np. piłki, książki, kubka, ołówka, miśka). Dziecko przygląda się i zapamiętuje kolejność ułożenia. Następnie zasłaniamy mu oczy i zabieramy jakiś przedmiot. Zadaniem dziecka jest zauważenie, co się zmieniło, (czego brakuje).

Mucha:

  • Rysujemy kwadrat składający się z 9 pól. Mucha rozpoczyna swoją podróż ze środkowego kwadratu. Następnie mówimy powoli gdzie kieruje się mucha, a zadaniem dziecka jest uważne śledzenie jej ruchu oraz zareagowanie, kiedy wyjdzie poza jego granice.

Czytanie i słuchanie opowiadania:

  • Rodzic czyta opowiadanie lub bajkę, a zadaniem dziecka jest zareagowanie na wybrane słowo np. „pies” – dziecko podnosi rękę, „dom” – dziecko klaszcze itd.

Automatyczny pilot:

  • Dziecko z zawiązanymi oczami ma za zadanie przejście przez swój pokój, omijając różne przeszkody, kierując się jedynie wskazówkami rodzica. Ćwiczenie oprócz kształtowania umiejętności koncentracji uwagi rozwija także orientację w przestrzeni, utrwala schemat własnego ciała i znajomość stron prawo-lewo.

Układanie makaronów:

  • Do tego ćwiczenia potrzebujemy makaron lub pociętą na kawałki włóczkę. Zadaniem dziecka jest poukładanie makaronów na stole obok siebie w równej odległości.

Kreatywne bazgroły:

  • Zadaniem dziecka jest równoczesne rysowanie obiema rękami w lustrzanym odbiciu np. koło, kwiatek, samochód, choinkę itd.

Polecam też literaturę:

Hinz Magdalena, Zapamiętaj jak najwięcej. Materiały do ćwiczenia koncentracji i pamięci

Anna Bubula, Agnieszka Bala, Percepcja wzrokowa

Norbert Pautner, Od bazgrołów do rysunków

Andrzej Bubrowiecki, Techniki Pamięciowe